23. mai 2017. a. | 8:12

Nike on pudenenud liidergrupist

Erko Rebane

30.12.2016 11:40

Shutterstock

Mitmed kultusaktsiad on saadetud tänavu karistuspingile ennast koguma ning uuesti leidma. Teiste seas üritab Disney lahendada oma spordikanalite kahanevat tellijate arvu, Starbucks maadleb aeglustunud kohvikute müügiga ning sporditarvete turul aastaid õigeid niite tõmmanud Nike peab nüüd tunnistama konkurentide paremust.

Kui esimesed kaks on leidnud möödunud paaril kuul investorite seas veidi soojemat vastuvõttu, siis Nike'i teise kvartali tulemused ning prognoosid tekitasid kahetisi emotsioone, jättes aktsia kauplema aastatagusest ligi -20% võrra madalamale hinnatasemele.

Maailma suurim spordibränd teenis novembris lõppenud teise kvartali jooksul 8,2 miljardi  dollari suuruse müügitulu pealt 842 miljonit dollarit puhaskasumit (0,50 dollarit aktsia kohta), kasvatades näitajaid aastaga vastavalt 6% ja 7%.  Analüütikute üllatuseks osutusid tulemused arvatust paremaks (prognoositi vastavalt 8,09 mld dollarit ning 0,43 dollarit kasumit aktsia kohta), kuid aktsia esialgne positiivne reaktsioon kustus kiiresti ning siin võib välja tuua mitmeid põhjuseid.

Esiteks olid analüütikud jõudnud oma prognoose eelnevalt jõuliselt kärpida ning teise kvartali tulemused näitasid, et konkurents avaldab jätkuvalt survet, küll aga mitte nõnda jõuliselt nagu kardeti.  Müügitulu kasvu aeglustumine on omakorda tõenäoliseks põhjuseks kõrgete varude taga (kasvades teises kvartalis aastaga 9%), mille likvideerimine on hoidmas brutokasumimarginaali surve all.

Allikas: Nike

Teiseks lahtiseks küsimuseks jääb firma lähiaja väljavaade. Lakmuspaberina on siiani toiminud Nike’i tuleviku tellimuste maht, mida ettevõte paralleelselt kvartaalsete tulemustega avaldab. Sarnaselt finantsturgudel kasutatavatele derivatiivlepingutele pakub Nike jaemüüjatele võimalust sõlmida kaubaartiklile fikseeritud kuupäeva ja hinnaga tarneleping. Võidavad sellest nii Nike, kellel on parem ülevaade järgneva paari kvartali nõudlusest aga ka edasimüüjad, kellele pakutakse soodustust.

Kuigi hulgimüük moodustab endiselt suurima osa Nike’i käibest (üle 70%), on tuleviku tellimused muutunud kogu firma käibe prognoosimisel ebatäpsemaks. Eelkõige seetõttu, et tuleviku tellimustest jääb välja varustuse müük, Converse’i, Hurley ja Nike Golfi brändid. Samuti ei kajasta see Nike Factory Stores äri ning järjest suurema tähtsusega e-kanalite äris raporteeritakse tellimusi hulgimüügi hindade baasil, mis tähendab seda, et täishinna juures kaupa müües kujuneb tegelik käive suuremaks.

Nagu allaolevalt jooniselt võib näha, on pikalt üle 10% kasvanud Nike’i globaalsed tuleviku tellimused tänavu märkimisväärselt kokku kuivanud, aeglustudes viimases kvartalis 2%ni (valuutaliikumisi arvestamata). Eriti teravalt tuntakse nõudluse vähenemist Põhja-Ameerikas, mis on firma suurim regioon (viimasel poolaastal 45% tuludest) ning kus tuleviku tellimused kahanesid teises kvartalis -4% (analüütikud prognoosisid +1,5%).

Allikas: Nike

Seepärast soovitab juhtkond keskenduda firma enda müügitulu prognoosidele, kus kolmandaks kvartaliks oodatakse käibe ca 5% kasvu ning terveks 2017. fiskaalaastaks tõusu kõrge ühekohalise protsendi jagu, millele jäädi innovatsiooni ja korvpallisegmendi momentumi tõttu truuks vaatamata tulevikutellimuste kasvu aeglustumisele.

Nike on pikalt sõitnud laine harjal, mida aitavad tekitada inimeste suurenenud tähelepanu oma tervisele ja aktiivsem eluviis, kuid ühtlasi on see meelitanud kohale konkurente nagu näiteks Adidas ja  Under Armour. Võitlus turuosa pärast peaks teravdama ka Nike’i fookust toodete diferentseerimisel ning seda mitmete innovaatiliste platvormide näol lubatakse, kuid tõenäoliselt on investoritel siiski raske öelda lahti vanast harjumusest vaadata ka tuleviku tellimusi, mis paraku ei veena piisavalt lähiaja kasvuväljavaate olulises paranemises, seda eriti Põhja-Ameerikas.

Nike'i aktsia hind

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse