1. mai 2017. a. | 5:31

Konteinerlaevanduses puhub viimaks pärituul?

Birgit Elken

17.02.2017 13:30

Pixabay

Aasta 2016 oli globaalses meretranspordis taaskord keeruline ning laevade prahtimise hinnad võrreldes 2015. aastaga valdavalt langesid. Positiivseks kujunes aasta vaid puistlasti (erinevad toorained nagu süsi, metallimaagid, teravili jms) ja LNG-d vedavate aluste jaoks. Puistlasti laevade puhul oli hinna mitmekordistumise taga Hiina maavarade impordi aeglane taastumine ja D.Trumpi lubadused tõsta infrastruktuurile tehtavaid kulutusi. Nafta ja naftatoodete tankerite ning konteinerlaevade prahtimise hinnalangus aga jätkus. Samuti pankortistus üks suurimaid ettevõtteid konteinerlaevade valdkonnas, Hanjin Shipping, mis on esimene sarnane juhtum viimase 30 aasta jooksul.

Konteinerlaevade nõudlust mõjutab olulisel määral arenenud riikide elanike tarbimisharjumuste muutumine – aina enam kulutatakse kaupade asemel teenustele ja elamustele. Lisaks on märgata muutusi ka tootmises, kus kogub populaarsust tootmistegevuse liikumine tagasi lõpptarbija lähedale (re-shoring). Konteinerlaevade transpordivõimekus tonnides on aga viimase kümnendi jooksul rohkem kui kahekordistunud ning seega valitseb konteinerlaevade turul ülepakkumine. Kuigi uute laevade tellimused protsendina kogu laevastikust on tulnud 2007. aasta tipust oluliselt madalamale, siis moodustavad tellimused endiselt ~15% laevastikust. Pakkumise vähendamiseks kasutatakse peamiselt laevade ajutist kasutuselt kõrvaldamist, vähehaaval ka laevade lammutamist. Kuna aga kasutatud laevade hinnad on languses, siis proovitakse lammutust võimalikult kaua edasi lükata.

Konteinerlaevastik ja tellimused

Allikas: Morgan Stanley Research

Konteinerlaevade turul sai eelmisel aastal hoo sisse konsolideerumine läbi ühinemiste ja ülevõtmiste. Pärast Korea Hanjin Shipping probleemide ilmnemist otsustasid kolm Jaapani suurimat laevandusettevõtet ühendada oma konteienerlaevanduse tegevused. Taani laevandus- ja naftagigant A.P. Moeller-Maersk teatas omakorda väiksema Saksamaa konkurendi ostmise plaanist ning maailma suuruselt kolmas konteinerlaevade omanik CMA CGM ostis Singapuri Neptune Orient Linesi. Käesoleval aastal oodatakse ühinemisi ka Taiwani ja Korea ettevõtete hulgas.

Lisaks luuakse konteinerlaevanduses pidevalt uusi ja laiendatakse vanu laevandusettevõtete liite, mis peaks optimeerima transporti ja hoidma laevade pakkumise kontrolli all. 2016. aastal toimusid liitudes mitmed muudatused ning nüüd omavad kaks suurimat liitu (2M ja OCEAN) varasema 42% asemel 58% turuosa. Kevadel moodustati ka „The Alliance“, mis hõlmab enamikku ülejäänud erasektori laevandusettevõtteid ja omab 20% turuosa. Liitude nõrk külg on aga see, et üldiselt ei saa ettevõtted hinna osas kokku leppida ja seega jääb turule endiselt sama arv pakkujaid, kes soovivad ennekõike iseenda laevu täita. Teine nõrkus liitude puhul on vähenenud paindlikkus ja mahtude muutmise kiirus, sest kõik suuremad otsused arutatakse partneritega läbi.

Konteinerlaevade prahtimise hind erinevate regioonide vahel

 

Allikas: Morgan Stanley Research

Kuna Euroopas ja Põhja-Ameerikas on konteinervedude turg juba küllastunud, siis ruumi laienemiseks nähakse Indias, Aasia riikide vahel, Aafrikas, Ladina-Ameerikas ja Venemaal. Panustatakse ka sellele, et nende regioonide elanike sissetulekud ja erinevate kaupade tarbimine kasvavad ning elavneb arenevate turgude vaheline konteineritega transportimine. Lisaks loodetakse rohkem täita tühje konteinereid, mis liiguvad arenenud turgudelt tagasi Hiina suunas.

Tänu uute laevade tellimise mahu vähenemisele ning vananenud laevade lammutamisele peatus 2016. aastal konteinerlaevade transpordivõimekuse mahu kiire kasv ning edaspidi oodatakse mahu stabiliseerumist. Ühtlasi loodetakse, et turu konsolideerumine ja liitude moodustamine viivad käesoleval aastal selleni, et konteinervedude nõudluse kasv ületab pakkumise kasvu esimest korda alates 2011. aastast. Kuigi tegemist on võib-olla liialt optimistliku lootusega, siis aasta algus on konteinerlaevade prahtimise hindadele olnud positiivne ning hinnatõusu jätkudes võivad suuremad ettevõtted taas kasumisse jõuda.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse