23. august 2017. a. | 20:28

Kas Facebooki edulugu on alles algamas?

Kirke Ruuven

15.05.2017 12:19

Pixabay.com

Käesoleval sajandil toimub infovahetus silmapilkselt. Interneti ja nutiseadmete kiire arenguga on mitmed veebipõhised firmad kasvanud aga nii gigantseteks, et nad suudavad kontrollida inimeste igapäevaelu. Nende seas on ka 2004. aastal alguse saanud veebiettevõte Facebook. 2017. aasta esimese kvartali seisuga logib suhtlusvõrgustikku igakuiselt sisse ligi 1,9 miljardit aktiivset kasutajat. Vaatamata Facebooki senisele edule on juhtkonna arvates ettevõttel siiski palju tööd veel ees, sest eesmärgiks on luua võimalikult globaalne kogukond.

Joonis 1. Facebooki igakuiselt külastavate inimeste arv perioodil Q1’15- Q1’17 (arvud on miljonites)

Allikas: Facebook

Facebooki asutas Mark Zuckerberg koos oma kolme kaastudengiga, kes kõik õppisid ettevõtte algusaastatel Harvardi ülikoolis. Algselt oli lehekülje kasutusõigus ainult vähestel üliõpilastel, kuid nüüdseks on Facebookist saanud ülimenukas rahvusvaheline sotsiaalvõrgustik. Juhatuse eesotsas seisab Zuckerberg, kes Forbesi andmetel on viies rikkaim inimene maailmas. Ülesehituse poolest on 18770 töötajaga Facebook maatriks-organisatsioon, kus projektitiimidesse jaotumine toimub funktsiooni-, asukoha- või tootepõhiselt. Maatriksstruktuur võimaldab Facebookil pidevalt muutuvas sotsiaalmeedia maailmas paindlik olla.

Algusaastatel kasvas lehekülje populaarsus tohutu kiirusega ning see pani investoreid üha enam huvi tundma. 2007. aastaks oli Facebookil 58 miljonit aktiivset kasutajat ning alles 2009. aastal hakkasid ettevõtte rahavood positiivseteks muutuma. Aasta aega hiljem jõudis kasutajate hulk 500 miljonini ning Facebookist oli saanud selle aja suurim online suhtlusvõrgustik väärtusega 41 miljardit dollarit. Kasutajate arvu kasv tekitas aga vajaduse tugevama küberkaitse järele. Facebook pidi hakkama igapäevaselt mitmekümneid tuhandeid graafilist sisu ja rämpsu postitavaid kasutajaid kustutama.

Hoolimata rämpsprofiilide ulatuslikust hävitamisest oli 2012. aastaks Facebookiga liitunud 1 miljard inimest. Sama aasta aprillis ostis Facebook endale mobiilirakenduse Instagram ning mais viidi läbi aktsiate esmane avalik pakkumine. Emissiooni maht oli 460 miljonit aktsiat märkimishinnaga 38 dollarit aktsia kohta. Sellest sai USA ajaloo kolmandaks suurim ning üks huvitavamaid IPOsid (initial public offering ). Nimelt seisid Facebook ning aktsiaemissiooni korraldajad silmitsi 40 kohtuvaidlusega – olulise finantsinformatsiooni avalikustamine oli toimunud ebaõiglaselt. Peale selle kaotasid investorid esimesel börsipäeval tehniliste viperuste tõttu ligi 100 miljonit dollarit. Esimeseks sulgemishinnaks kujunes 38,23 dollarit, mis järgnevatel nädalatel kõvasti langema hakkas. Alles 2013. aasta augustiks oli aktsiahind märkimishinnast kõrgemale tõusnud ning sama aasta detsembris liitus Facebook ka S&P 500 indeksiga.

Ehkki esmane aktsiaemissioon oli üsna problemaatiline, on Facebooki areng pidevalt jätkunud. Sotsiaalvõrgustik on kokku omandanud üle 60 ettevõtte erinevatest riikidest, nende hulgas sõnumirakenduse WhatsApp ja virtuaalreaalsuse riist- ja tarkvara tootja Oculus VR . Lisaks teeb ettevõte aina suuremal hulgal mitmesuguseid uuendusi nii oma kujunduses kui rakendustes. Tegevuse arenguga on tugevas positiivses seoses alati olnud ka Facebooki majanduslik seis - 2017. aasta esimese kvartali majandustulemustes näidati mullusest 49% suuremat käivet, milles reklaamitulu tegi 51%-lise hüppe.

Joonis 2. Facebooki käive perioodil Q1’15-Q1’17 (arvud on miljonites)

Allikas: Facebook

Võrreldes algse märkimishinnaga, on Facebooki aktsiahind nüüdseks peaaegu neljakordistunud. Sellise üsna stabiilse pikaajalise tõusutrendi põhjuseks võib pidada pidevalt suurenevat ettevõtte väärtust. Nimelt on Facebook suutnud viimase 6 aastaga oma koguvarad 6,3 miljardi dollari pealt 68,7 miljardile dollarile kasvatada. Facebookis tasuta käiv tavakasutaja ei pruugi aru saada, kuidas veebisaidil rahaliselt nii hästi saab minna. Tegelikult teenib Facebook inimeste tähelepanu pealt suuri summasid. Ligikaudu 99% Facebooki 2016. aasta käibest moodustas reklaamitulu. Facebook meeldib ettevõtetele sellepärast, et reklaami saab täpselt õige sihtrühmani suunata. Ülejäänud osa tulust laekub Facebookile virtuaalmängudelt ning erinevatelt tasudelt.

Joonis 3 . Facebooki aktsia hinnaliikumine perioodil mai 2012 - mai 2017.

Allikas: Bloomberg

Et kasutajate arv 1,9 miljardi pealt edasi kasvaks, peab platvorm olema kergesti ligipääsetav, kõigile võrdselt arusaadav ja kindlasti tasuta. Paljud Facebooki spetsialistid püüavad teha uudistevoogu ka võimalikult sõltuvust tekitavaks, et inimesed külastaksid lehekülge sagedamini. Tänu ulatuslikule teadus- ja arendustegevusele on Facebook olnud juba mitmeid aastaid sotsiaalmeedias liidripositsioonil, edestades suurfirmasid nagu Youtube, Twitter ning Reddit.

Sotsiaalmeedia turg on ajaga päris palju muutunud ning ka tulevikus muutub see veel kindlasti. Kolme aasta pärast kasutab statistikaportaali Statista kohaselt sotsiaalvõrgustikke 440 miljonit inimest rohkem kui praegu. Järjest enam kasutatakse maailmas ka nutitelefone, mis paneb sotsiaalvõrgustikufirmasid tõsiselt keskenduma mobiilirakenduste loomisele. Facebooki jaoks on hea see, et omatakse juba kahte väga populaarseks muutunud äppi. Lisaks nutitelefonidele näeb Zuckerberg kasvava trendina ka videoid, mille jaoks arendatakse näiteks 360-kraadise salvestusnurgaga kaameraid.

2017. aasta esimese kvartali konverentsikõnes mainis Mark Zuckerberg mitu korda, et möödunud ajad on olnud edukad, aga nüüd tuleb eelkõige keskenduda tugevama, turvalisema ning informeerituma kogukonna loomisele. Suuri investeeringuid tehakse nii uutesse tehnoloogiatesse, toodetesse, oma tütarettevõtetesse kui ka äppidesse, millel saab lähiajal olema ärikasumi marginaalile negatiivne mõju, kuid tegemist on pikaajalisele kasvule teed sillutavate vajalike strateegiliste investeeringutega.

Joonis 4. Mark Zuckerberg räägib San Franciscos F8 konverentsil Facebooki 10 aasta plaanidest.

Allikas: Facebook

Kirke Ruuven
LHV Varahalduse praktikant

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse